چگونه ارزش سهام شرکت خود را افزایش دهیم؟

فروش یک کسب و کار، همواره یک چالش بزرگ برای کارآفرینان بوده است. علاوه بر پیچیدگی فرآیند ارزشگذاری و فروش سهام و همچنین فائق آمدن بر احساسات از بابت فروش نتایج سالها فکر و کار و تلاش ، کارآفرینان باید مطمئن شوند که ارزش کسب‌وکاری را که تلاش و زمان زیادی برای ایجاد آن صرف کرده‌اند، به حداکثر رسیده است.

بدیهی است که ایجاد تغییرات ظاهری و کوتاه مدت و اصطلاحاً آرایشی در یک شرکت، و آن هم در آخرین زمان قبل از واگذاری، کافی نخواهد بود. بلکه برنامه ریزی و آماده سازی برای یک مرحله گذار، راهی است که باید طی شود و کارآفرینان باید برای انجام درست آن وقت بگذارند.

بنابراین به منظور موفقیت در فروش سهام شرکت و بعبارت دیگر افزایش ارزش واقعی سهام شرکت، می بایست اقداماتی به شرح زیر صورت پذیرد:



1. به دنبال مشاوره باشید

شما باید با یک مشاور با تجربه کار کنید که می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را برای فروش آماده کنید، از جمله انجام یک ارزشگذاری دقیق از شرکت. به هر حال فروش کسب و کار شما یکی از مهمترین لحظات زندگی شما به عنوان یک کارآفرین است و مشاوره حرفه ای به شما کمک می کند تا آن را به درستی انجام دهید.

2. برای افزایش سود انباشته، تلاش کنید

اگر فقط در حال حل مشکلات شرکت و پیشبرد وضعیت روزمره آن هستید، انتظار پیشنهادهای بالایی از طرف خریداران نداشته باشید. شما هیچگاه نباید پول زیادی را از کسب و کار خود خارج کنید چراکه سود انباشته خوب در ترازنامه شرکت شما  که بخشی از درآمد خالصی است که بین سهامداران توزیع نشده است، به خریداران نشان می دهد که کسب و کار شما سودآور و سالم بوده است.

3. افزایش فروش و کاهش هزینه ها

فرآیندهای خود را تجزیه و تحلیل کنید و به دنبال راه هایی برای افزایش بهره وری عملیاتی، کاهش هزینه ها و کنترل موجودی بدون تأثیر بر عملیات خود باشید. برنامه بازاریابی خود را پیش ببرید و راه هایی برای افزایش فروش از جمله استفاده از بازارهای جدید یا ارائه محصولات و خدمات جدید بیابید. همچنین بر ایجاد یک پایگاه مشتری متنوع تمرکز کنید که در حالت ایده آل، درآمدهای مکرر ایجاد کند.

4. به توسعه و سرمایه گذاری ادامه دهید

یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان مشاغل این است که پس از تصمیم به خروج، پای خود را از روی پدال گاز بر می دارند.

لحظه ای که سرمایه گذاری در تجهیزات جدید، تعمیر و نگهداری و بهبود فرآیند را متوقف می کنید، لحظه ای است که شروع به کاهش ارزش آتی شرکت خود می کنید.

5. یک برنامه استراتژیک تعریف کنید

یک برنامه رسمی که اهداف و نقاط عطف قابل اندازه گیری را برای سال های آینده ارائه می کند، به کسب و کار شما به عنوان یک نگرانی رو به رشد با پتانسیل طولانی مدت اعتبار می بخشد.

6. فرآیندهای تکرارپذیر را توسعه دهید

همیشه ایجاد کسب و کاری که می تواند بدون وجود شما رشد کند، توصیه می شود. زیرا فرآیندهای کسب و کار شما باید تکرار شونده و قابل آموزش باشند. اگر کسب و کار شما نمی تواند بدون شما کار کند، برای پیدا کردن خریدار مشکل خواهید داشت.

7. افراد خود را توانمند سازید

همچنین به همکاران خود آموزش دهید، انگیزه دهید و آنها را توانمند سازید. به تیم مدیریتی توجه ویژه ای داشته باشید. برای حل هرگونه تعارض داخلی تلاش کنید و برای پایین نگه داشتن نرخ جابجایی کارکنان تلاش کنید. یک تیم قوی و حرفه ای به کسب و کار ارزش می دهد، خصوصاً  در شرکت هایی که دارایی های مشهود کمتری دارند.

8. از جمع متمایز شوید

از بسیاری جهات، فروش شرکت شما یک چالش بازاریابی است. به همین دلیل مهم است که هر چیزی که محصول یا خدمات شما را از رقبا متمایز می کند به خریداران بالقوه نشان دهید. از برخی از مشتریان قدیمی خود بخواهید که توصیفاتی را برای توضیح اینکه چرا با شما تجارت می کنند و چه چیزی باعث همکاری آنها با شرکت شما می شود، را ارائه کنند. بعبارت دیگر مزیت رقابتی شرکت خود را پررنگ کنید.

بنابراین صرف نظر از اینکه آیا واقعاً شرکت خود را به فروش می رسانید یا خیر، این نکات به شما کمک می کند تا یک شرکت قوی تر، کارآمدتر و ارزشمندتر بسازید.

کاراسهم
مشاور و کارشناس رسمی شما در ارزشگذاری سهام