دلایل ارزش گذاری شرکت
ارزشگذاری شرکتها در برخی از موارد دارای اهمیت قابل توجهی خواهد بود که به چند مورد از آن اشاره می شود:
- برنامهریزی در مورد استراتژی خروج
در صورتیکه شما بخواهید شرکت خودتان را به فروش برسانید، مشخص کردن یک ارزش پایه برای شرکت و ایجاد یک استراتژی به منظور بهبود سود آوری آن اهمیت بسزایی پیدا خواهد کرد و به عنوان استراتژی خروج منجر به افزایش ارزش شرکت خواهد شد.
- توافقنامه های خرید و فروش
در صورتیکه شما یک شریک باشید، یک توافق خرید و فروش مابین سهام داران می تواند برای پیشگیری از اختلافات آتی مفید باشد. برای به دست آوردن یک توافق قابل قبول برای طرفین، در مرحله اول باید در مورد ارزش شرکت یک توافقی وجود داشته باشد.
- اختلاف شرکا یا سهامداران
باید این نکته را در نظر داشت که همواره شرایط شرکت در یک وضعیت مطلوب باقی نخواهند ماند. در صورتیکه یکی از شرکا بخواهد از شراکت خارج شود، به منظور دستیابی به یک توافق مناسبی که منافع تمامی طرفین تامین شود، به یک ارزیابی مستقل و عادلانه در مورد ارزش شرکت نیاز وجود خواهد داشت.
- ادغامها و خرید
در صورتیکه استراتژی رشد شما شامل خرید یا ادغام با یک شرکت دیگری باشد، ارزیابی شرکت به شما کمک خواهد کرد که قیمت مناسب و عادلانه ای را برای این منظور تعیین کنید.
- تامین مالی
در مذاکره با بانک ها، سرمایه گذاران ریسک پذیر یا سرمایه گذاران آتی، و همچنین پذیرش در بورس یک ارزشیابی سهام هدفمند می تواند برای افزایش سرمایه و یا تغییر ترکیب سهامداران مفید باشد.
دیدگاه خود را بنویسید