مقالات کاراسهم: مقالات کارشناس رسمی، ارزشگذاری شرکت و ارزشگذاری سازمان، ارزشگذاری استارت آپها و شرکتهای نوپا، ارزشگذاری سهام و ارزشگذاری اوراق بهادار، ارزشگذاری برند و ارزشگذاری نشان تجاری، ارزشگذاری و حسابرسی توسط کارشناس رسمی دادگستری
شرکتها به طور معمول، اغلب یک دوره کوتاه مدت هزینه و پس از آن، درصورت موفقیـت ، یـک دوره بسـیار سـودآور را تجربه می کنند. ارزشگذاري شرکتی با وجود چنین نیمرخی از درآمدها، بسیار متفاوت از ارزشگذاري سـنتی شـرکت می باشد.
ارزشگذاري سهام بانكها علاوه بر مدلهاي سنتي ارزشگذاري از قبيل تنزيل سـودهاي نقـدي، تنزيـل جريانات نقدي آزاد سهام، تنزيل سودهاي اقتصادي و ارزشگذاري نسـبي، از مـدل ارزشـگذاري بنيـادي كـه مخـتص بانكهاست، نیز استفاده می شود
ارزیابی سهام و یا به عبارتی تعیین ارزش واقعی و یا ارزشگذاری سهام در شرکتهای سهامی، در مواقع لزوم از موضوعات بسیار مهم و باارزش ازنظر اقتصادی است.
برای ارزش گذاری سهام روش های متعددی وجود دارد که بسته به ساختار مالی شرکت، حوزه فعالیت و نحوه فعالیت شرکت، باید از روش های مختص وضعیت شرکت استفاده کرد.
در این روش مبنای ارزیابی، دارایی های شرکت است. باتوجه به اینکه دارایی های شرکت به روش های متعددی ارزیابی و تعیین قیمت می شود، برای سهام نیز ارزش های متفاوتی ایجاد می شود.