ارزشمند ترین و قدرتمندترین برندهای دنیا
از نگاه شرکت Brand Finance
شرکت Brand Finance یکی از شرکت های مشاور ارزشگذاری برند دنیا است که هر سال ارزش و قدرت برند شرکت های مختلف را ارزیابی و مقایسه می کند. اواسط ژانویه 2024 گزارشی تحت عنوان" BRAND FINANCE GLOBAL ۵۰۰-۲۰۲۴ " منتشر کرد که ۵۰۰ شرکت برتر از نظر ارزش و قدرت برند را مقایسه و گزارش کرده است.اهم موارد مطرح شده در گزارش به شرح زیر می باشد.
۱. بیشترین ارزش برند در سال ۲۰۲۴ به شرکت Apple تعلق گرفته است. ارزش برند این شرکت در سال ۲۰۲۴ به ۵۱۶/۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش ۲۱۹ میلیارد دلاری داشته است. افزایش ارزش برند این شرکت در سال ۲۰۲۴ تقریباً برابر مجموع ارزش برندهای Starbucks، Mercedes-Benz ,Teslaو Porsche است که این افزایش ارزش بی سابقه می باشد. در سال ۲۰۲۳ شرکت Amzon از نظر ارزش برند (۲۹۹ میلیارد دلار) در جایگاه اول قرار گرفته بود.شرکت Apple در سال ۲۰۲۴ ارزش برند خود را از طریق دو استراتژی افزایش داده است: اول متنوع سازی محصولات (Diversification) دوم ترغیب مشتریان برای پرداخت قیمت بالاتر برای محصولات (premiumization). همچنین فروش شرکت از فروش صرفاً آیفون به سرمایه گذاری در محصولات پوشیدنی(wearable) و خدماتی از جمله اشتراک Apple TV سمت و سو پیدا کرده است.
۲. نکته مهم گزارش ۲۰۲۴، دستاوردهای کسبوکارهایی است که سرمایهگذاری زیادی روی هوش مصنوعی (AI) انجام دادهاند. از جمله می توان به شرکت های MICROSOFT و NVIDIA اشاره کرد. ارزش برند MICROSOFT با ۷۸ درصد افزایش به ۳۴۰/۴ میلیارد دلار رسید و با دو پله جهش در رتبه دوم قرار گرفت. ارزش برند NVIDIA تأمینکننده اصلی تراشهها در فضای هوش مصنوعی، با ۱۶۳ درصدی افزایش به ۴۴/۵ میلیارد دلار رسید. شرکت NVIDIA در بین ۵۰۰ شرکت مورد ارزیابی بیشترین رشد ارزش برند را تجربه کرده است.
٣. گوگل (GOOGLE) به عنوان یکی از چهار برند در حوزه فناوری در ایالات متحده که در زمره ۱۰ برند با ارزش در سال ۲۰۲۴ قرار گرفت، از نظر ارزش برند از سایر هم گروهی های خود در سیلیکون ولی یعنی APPLE و MICROSOFT عقب ماند، اما از نظر قدرت برند جایگاه سوم جهانی را حفظ کرد، و پس از غول پیامرسان چین، WECHAT و آلفابت، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. برند YOUTUBE و GOOGLE در بین مشتریان بسیار شناخته شده، پرکاربرد و رضایت بخش است و لذا ارزش برند این شرکت بین ده برند برتر قرار گرفت.
۴. ارزش برند شرکت AMAZON از رتبه اول در سال ۲۰۲۳ به رتبه چهارم در سال ۲۰۲۴ تبدیل شد. ارزش برند AMAZON با رشد ٣ درصدی به ۳۰۸/۹ میلیارد دلار رسید. بازار مصرف در ۱۲ ماه گذشته، تحت تاثیر نرخ های بهره بالا، تورم، و بحران هزینه های زندگی، منجر به تضعیف چشم انداز آمازون شده است.
٥. ارزش برند TIKTOK در سال ۲۰۲۴ با رشد ۲۸ درصد به ۸۴/۲ میلیارد دلار رسید و جایگاه ۱۰ اٌم ارزشمندترین برندهای دنیا را به خود اختصاص داد. ارزش برند این شرکت در سال ۲۰۲۳ در رتبه هفتم قرار داشت.
۶. وي چت (WECHAT)عنوان قوی ترین برند جهان را آن خود کرد. امتیاز شاخص قدرت ٩٤/٣ از ۱۰۰ و رتبه قدرت برند آن AAA+ است. فقط یازده برند دیگر در رتبه بندی، رتبه AAA+ را کسب کردند: YOUTUBE، GOOGLE، MARINA BAY SANDS، WULIANGYE، DELOITTE، COCA-COLA، NETFLIX، ROLEX، FERRARI، MOUTAI و ICBC.
این گزارش را در ذیل مشاهده فرمایید:
brand-finance-global-500-2025-preview.pdf
دیدگاه خود را بنویسید